وقتی باران می بارد

باران بهانه بود تا تو زیر چتر من تا انتهای کوچه بیایی!...

وقتی باران می بارد

باران بهانه بود تا تو زیر چتر من تا انتهای کوچه بیایی!...

عدل یا بخشش

(از امام پرسیدند: عدل یا بخشش، کدام یک برتر است. حضرت فرمود: ) عدالت، هر چیزی را در جای خود می نهد، در حالی که بخشش آن را از جای خود خارج می سازد. عدالت تدبیر عمومی مردم است، در حالی که بخشش گروه خاصی را شامل است، پس عدالت شریف تر و برتر است. (حکمت 437)

روش برخورد با دنیا

(امیرالمؤمنین به فرزندش امام مجتبی خطاب کرد:) چیزی از دنیای حرام برای پس از مرگت باقی مگذار، زیرا آنچه از تو می ماند نصیب یکی از دو تن خواهد شد، یا شخصی است که آن را در طاعت خدا به کار گیرد، پس سعادتمند می شود به چیزی که تو را به هلاکت افکنده است. یا شخصی که آن را در نافرمانی خدا به کار گیرد، پس هلاک می شود به آنچه که تو جمع آوری کردی، پس تو در گناه او را یاری کرده ای، که هیچ یک از این دو نفر سزاوار آن نیستند تا بر خود مقدم داری. (این حکمت بگونة دیگری نیز نقل شده؛) پس از ستایش پروردگار ! آنچه از دنیا هم اکنون در دست تو است، پیش از تو در دست دیگران بود، و پس از تو نیز به دست دیگران خواهد رسید، و همانا تو برای دو نفر مال خواهی اندوخت، یا شخصی که اموال جمع شدة تو را در طاعت خدا به کار گیرد، پس به آنچه که تو را به هلاکت افکند سعادتمند می شود، یا کسی است که آن را در گناه به کار اندازد، پس با اموال جمع شدة تو هلاک خواهد شد، که هیچ یک از این دو نفر سزاوار نیستند تا بر خود مقدمشان بداری، و بار آنان را بر دوش کشی، پس برای گذشتگان رحمت الهی، و برای بازماندگان روزی خدا را امیدوار باش. (حکمت 416)

عیدفطر

عاشقان عیدتان مبارک باد

عذرخواهی

سلام 

این مدت به خاطر انجام پاره ای تغییرات فرصت اپ کردن ندارم. بعد از ثابت شدن و ساکن شدن حتما دوباره وبلاگم رو به روز میکنم. 

التماس دعا

اصل قورباغه ای!

شاید داستان قورباغه و ظرف آب را شنیده باشید . این داستان مثال خوبی برای زوال تدریجی است . اگر یک قورباغه تیزهوش و شاد را بردارید و داخل یک ظرف آب جوش بیندازید قورباغه چه کار میکند ؟ بیرون می پرد ! در واقع قورباغه فورا به این نتیجه          می رسد که لذتی در کار نیست و باید برود . حالا اگر همان قورباغه یا یکی دیگر را بردارید و داخل یک ظرف آب سرد انداخته و ظرف را روی اجاق گذاشته و به آرامی حرارت دهید قورباغه چه کار می کند ؟ استراحت می کند و چند دقیقه بعد به خودش می گوید که ظاهراً آب گرم شده است . و تا چشم به هم بزنید یک قورباغه آب پز آماده است . آیا اگر فردا صبح از خواب بیدار شوید و ببینید که بیست کیلو چاق شده اید نگران نمی شوید ؟ البته که می شوید ! سراسیمه به بیمارستان تلفن می زنید الو الو اورژانس ، کمک ، کمک ، من چاق شده ام ! اما اگر همین اتفاق به تدریج رخ دهد و ماهی یک کیلو چاق شوید آیا باز هم همین عکس العمل را انجام می دهید ؟ نه ! با بی خیالی از کنارش می گذرید . برای کسانی که ورشکسته می شوند . اضافه وزن می آورند یا طلاق می گیرند ، این حوادث دفعتاً اتفاق نمی افتد یک ذره امروز یک ذره فردا و سرانجام یک روز هم انفجار ! و آنها با تعجب می پرسند “ چرا این اتفاق افتاد ؟ “

نتیجه :

 زندگی به تدریج اتفاق می افتد . زندگی ماهیت انبارشوندگی دارد و هر اتفاقی به اتفاق دیگر افزوده می شود .    

 

http://www.fxacm.com

قاطعانه نه بگویید!

در شرایط بازیچه شدن ، قاطعانه پاسخ منفی بدهید . شرمنده نباشید، عذر خواهی نکنید ، قول ندهید ، فقط نه بگویید و تشکر کنید . در صورتی برای دیگران کاری انجام دهید که به خودتان لطمه وارد نشود . نه گفتن بی احترامی نیست بشرط اینکه محترمانه نه بگویید .اگر از نه محترمانه شما رنجیدند ، مشکل شخص مخاطب شماست . شخصی آزاد و رها باشید . مراقب باشید محیط و اطرافتان ، باعث بازیچه شدن شما نشود . نه گفتن یک استثناء دارد و آن فقط در مورد والدین است 

 

 

یکی از شکننده ترین رفتارها ، التماس است . التماس به هر شکلی که باشد شما را می شکند ، عزت نفس شما را می کاهد و روحتان را می آزارد . التماس شکوه زندگی را فرو می ریزد و تمنا را بی رنگ می کند . پس بسیار مراعات کنید و تا حد ممکن التماس نکنید . 

 

 http://www.fxacm.com

 

فراوان گوش کنید کمتر حرف بزنید!

سکوت ، حس اعتماد به نفس درونی را به دیگران القا می کند . سکوت ، هنگام بحث و جدلها یعنی به منش خود احترام می گذارید و خود را وارد موضوع نمی کنید . سکوت ، در سخن چینی یعنی آنکه شما حرمت کسی را در پشت سر از بین نمی برید چرا که به حرمت خود در غیاب خود علاقه مندید . هر چه سکوت روزانه شما بیشتر باشد ، شما عاقل تر ، فرزانه تر و حکیم تر هستید . حدیث داریم ،هرکس می خواهد از دانش و حکمت سرشار شود باید معده را گرسنه و زبان را خالی از کلام بدارد . سکوت خالی بودن از کلام است و دیگران را به تمامی شیفته شما می کند . کسانی که زیاد حرف می زنند ،اندیشه های غیر قابل دفاع هم بسیار می گویند که موجب واکنش دیگران و از بین رفتن حرمت خودشان می شود . البته لازم است بدانید گاهی اوقات سکوت ، نه تنها از اعتماد به نفس سرشار سرچشمه نمی گیرد . بلکه علت آن ، اصلا ضعف اعتماد به نفس و حتی به قول سعدی نشانه سبکی عقل : دو چیز طیره عقل است ، دم فرو بستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی  

 خداوند به انسان دو گوش داده و یک زبان ،پس بیشتر باید به گوش بود . زیاد حرف نزنید ، مخصوصا زمانی که واقعا چیزی برای گفتن ندارید . سکوت بجا نشانه اعتماد به نفس است

 

 http://www.fxacm.com

 

 

۷سخن از بزرگان

> مشکلات، پیام ها هستند.
شکنن گاوین 


> اگر دنیاى حال به بیراهه رود، دلیل اش در وجود توست. در وجود تو باید آن را جست.
دانته 


> زندگى کوتاه است و برعهده توست که آن را شیرین کنى.
سادى دلاین 


> اگر چیزى را مى خواهید با توجه به حق خود آن را درخواست کنید.
رناته 


> عمق و ارزش عشق تاهنگامه هجران شناخته نمى شود.
جبران خلیل جبران 


> هیچ هنرمندى واقعیت را تحمل نمى کند.
فردریش نیچه 


> کسى که از عمل و از کرده خود راضى است، خوشبخت است.
گوته

میدونستی؟

می دونستی اگه خداوند کیف پول داشت حتما عکس تو رو داخل اون قرار می داد ؟
می دونستی این خداست که هر بهار واست گلهای زیبا به نشونی دلت پست می کنه ؟

می دونستی این خداست که هر سپیده دم خورشید رو مهمون خونه ت می کنه ؟
می دونستی که خدا همیشه دستشو زده زیر چونه ش و داره به حرفات گوش میده ؟

می دونستی این قلب مهربونی که داری انتخاب خدا بوده ؟
اگه نمی دونستی خوب حالا که دونستی پس معطل نکن و با قلب بی همتات ازش تشکر کن ..
 

 

 

mquest.blogfa.com


حدیث

امام حسن (ع) : اگر به خاطر نیازی مجبور شدی با مردی دوست و همنشین شوی ، پس با کسی دوست شو که وقتی با او همنشینی میکنی ، موجب زینت تو باشد و هنگامی که به او خدمتی کردی، از تو حمایت کند و هنگامی که از او در خواست کمک کردی ، تو را یاری کند و اگرسخنی گفتی ، سخن تو را تصدیق کند و اگر حمله کردی ، هجوم تو را قوت بخشد و اگرچیزی طلب کردی ، تو را یاری کند و اگر نقصی از تو آشکار شد ، آن را بپوشاند و اگرنیکی از تو دید ، آن را به حساب آورد .


اذا نازعتک إلی صحبة الرجال حاجة فاصحب من اذا صحبته زانک واذا خدمته صانکواذا أردت منه معونة اعانک ، ان قلت صدق قولک وان صلت شد صولک ، وان مددتیدک بفضل مدها ، وان بدت عنک ثلمة سدها وان رأی منک حسنة عدها .

بحار الانوار ، ج 44 ،

زاویه درست

اگر در زاویه درست قرار بگیری حتی بزرگترین صخره ها را هم می توانی در مشت خودجای دهی 


 

ارامش

هرگاه پریشان شدی و اضطراب و ناآرامی وجودت را فراگرفت به دامان طبیعت برو و فقط به دنیای اطرافت خیره شو. خواهی دید که چند دقیقه بعد پریشانی و اضطراب ناگهان محو می شود و تو همانی می شوی که باید باشی ، یعنی یک دنیا آرامش!

تبسم

  • یک همسایه خوب همراهی است که از روی پرچین به تو لبخند می زند اما ازپرچین عبور نمی کند و وارد حریم تو نمی شود
     
  • اگر دوستی بدون لبخند دیدی ، شاید نوبت توست که لبخند بزنی.
     
  • یک تبسم از اعماق روح فوران می کند و در تمام جهان پخش می شود. با شادی تو جهانی شاد می شود.
     
  • به خاطرتبسم توست که زندگی ات زیبا می شود.  
  • خیلی مواقع ما قدرت لبخند را دست کم می گیریم. یک تبسم کوچک آنقدر قدرت دارد که می تواند زندگی فردی را زیرورو کند.  
  •  لبخند زبان عشق است.
     
  • انسان واقعی در هنگام برخورد با مشکلات می خندد و از طریق شاد بودن انرژی لازم برای مقابله با نگرانی را بدست می آورد و شجاعتی چند برابر پیدا می کند.
     
  • همه انسان های به یک زبان می خندند. 
  • بچه ها چهارصد بار در روز می خندند و بزرگترها پانزده بار، چرا؟

ارتفاع

آن لحظه ای که بالای صخره ای می نشینی و به زمین زیرپایت خیره می شوی ، و همه چیز را کوچک و ریز می بینی ، آن لحظه را همیشه به خاطر بسپار . چرا که در سخت ترین روزهای زندگی فقط به خاطر آوردن آن لحظه باشکوه به تو می گوید که همه چیز اگر در ارتفاع درست قرار بگیری ریز و کوچک و بی اهمیت است  

 

 

 

برای زیبا ماندن مراقب افکار خود باشید!

دستاوردهای جدید شاخه‌های نوین علم اعصاب و روان، ارتباط مستقیم و لحظه‌ای بین جسم و روح و ذهن انسان را به خوبی اثبات می‌کند. حتی اگر علم هم این ارتباط را ثابت نمی‌کرد، وجود یک حس‌گر غیرقابل انکار در دل همه آدم‌ها به تنهایی بهترین گواه ربط داشتن چهره و اندام اشخاص با افکار و باطن آنهاست.

ادامه مطلب ...

شنیدن صدای دل!

شنیدن صدای دل! 

 

 باران خوبی باریده بود و مردم دهکده شیوانا به شکرانه نعمت باران و حاصلخیزی مزارع عصر یک روز آفتابی در دشت مقابل مدرسه شیوانا جمع شدند و به شادی پرداختند. 

 تعدادی از شاگردان مدرسه شیوانا هم در کنار او به مردم پراکنده در دشت خیره شده بودند. 

 در گوشه‌ای دو زوج جوان کنار درختی نشسته بودند و آهسته با یکدیگر صحبت می‌کردند.  

آنقدر آهسته که فقط خودشان دوتایی صدای خود را می‌شنیدند. در گوشه‌ای دیگر دو زوج پیر روبه‌روی هم نشسته بودند و در سکوت به هم خیره شده و مشغول نوشیدن چای بودند.  

در دوردست نیز زن و شوهری میانسال با صدای بلند با یکدیگر گفت‌وگو می کردند و حتی بعضی اوقات صدایشان آنقدر بلند و لحن صحبتشان به حدی ناپسند بود که موجب آزار اطرافیان می‌شد. یکی از شاگردان از شیوانا پرسید: "آن دو نفر چرا با وجودی که فاصله بینشان کم است سر هم داد می‌زنند؟"  

 

شیوانا پاسخ داد: "وقتی دل‌های آدم‌ها از یکدیگر دور می‌شود آنها برای اینکه حرف خود را به دیگری ثابت کنند مجبورند عصبانی شوند و سر هم داد بزنند. هر چه دل‌ها از هم دورتر باشد و روابط بین انسان‌ها سردتر باشد میزان داد و فریاد آنها روی سر هم بیشتر و بلندتر است. 

 وقتی دل‌ها نزدیک هم باشد فقط با یک پچ‌پچ آهسته هم می‌توان هزاران جمله ناگفته را بیان کرد. درست مانند آن زوج جوان که کنار درخت با هم نجوا می‌کنند. 

 اما وقتی دل‌ها با یکدیگر یکی می‌شود و هر دو نفر سمت نگاهشان یکی می‌شود، همین که به هم نگاه کنند یک دنیا جمله و عبارت محبت‌آمیز رد و بدل می‌شود و هیچ‌کس هم خبردار نمی‌شود. درست مثل آن دو زوج پیر که در سکوت از کنار هم بودن لذت می‌برند. هر وقت دیدید دو نفر سر هم داد می‌زنند بدانید که دل‌هایشان از هم دور شده است و بین خودشان فاصله زیادی می‌بینند که مجبور شده‌اند به داد و فریاد متوسل شوند."  

 

برگرفته از مجله موفقیت

زندگی

وقتی خواستم زندگی کنم، راهم را بستند.  

وقتی خواستم ستایش کنم، گفتند خرافات است. 

وقتی خواستم عاشق شوم گفتند دروغ است. 

وقتی خواستم گریستن، گفتند دروغ است. 

وقتی خواستم خندیدن، گفتند دیوانه است. 

دنیا را نگه دارید، میخواهم پیاده شوم 

 (دکتر علی شریعتی)

دوست داشتن

دوست داشتن کسی که لایق دوست داشتن نیست اسراف محبت است  

 ( دکتر علی شریعتی)

گریستن

گریستن خوب نیست... مگر بشود جوری گریست که چشمها نفهمند. 
 
دکتر شریعتی

عشق و دوست داشتن


دوست داشتن از عشق برتر است. عشق در دریا غرق شدن است، دوست داشتن در دریا شنا کردن. 
 
دکتر شریعتی