وقتی باران می بارد

باران بهانه بود تا تو زیر چتر من تا انتهای کوچه بیایی!...

وقتی باران می بارد

باران بهانه بود تا تو زیر چتر من تا انتهای کوچه بیایی!...

خوشبینی!

«اگر قرار باشد جمله‌ای را انتخاب کنم تا با آن تمامی ‌پند و اندرزم را بیان کرده باشم، فقط خواهم گفت: هرگز نگــذار افکار بد به ذهنت راه یا‌بد!» کنفوسیوس  

آیا شما از جمله افرادی هستید که مغلوب احساس‌شان می‌شوند و یا جزو افرادی هستید که با فکر و درایت بر احساس‌شان کنترل دارند؟ نمی‌دانم شما جز افراد خوش‌بین هستید یا نه، اما اگر در اطرافتان با افراد خوش‌بینی سروکار داشته باشید و نگاهی به‌خصوصیات و ویژگی‌های اساسی این افراد بیندازید، درمی‌یابید که رمز موفقیت و بشاش بودن این افراد در نوع نگاه آنها به زندگی و مسائل پیرامونشان و همچنین کنترل آنها برافکار و احساس‌شان است، زیرا این افراد به‌خوبی به این امر واقف‌اند که سرنوشت زندگی‌شان فقط به‌دست خودشان رقم می‌خورد و خود حاکم بر سرنوشت‌شان هستند و نه محکوم به سرنوشت‌شان.

آنها می‌دانند که در این دریای پرتلاطم زندگی، خود سکاندار کشتی‌شان هستند و به‌خوبی می‌دانند که چگونه کشتی زندگیشان را در جز و مد زندگی با دیدی باز به افقی زیبا و دلنشین که سرشار از انرژی مثبت است به جلو هدایت کنند. اگر شما هم مایلید که بر سرنوشت و بر امور زندگی خود مسلط باشید، پس باید بدانید که بایستی ابتدا از خودتان شروع کنید ( از کوزه همان برون تراود که در اوست)؛ بدین‌منظور بایستی بیش از پیش بر خود و به‌خصوص بر احساس‌تان کنترل داشته باشید. زمانی که اراده می‌کنید خود حاکم بر زندگیتان باشید، دیگر مثل توپ در زمین بازی زندگی به این‌سو و آن‌سو پرتاب نخواهید شد، و در این زمان است که دیگر احساس مستأصل بودن و فنا شدن در وادی زندگی را نخواهید داشت.
فرد خوش‌بین آن‌طور که دوست دارد و احساس می‌کند رفتار می‌کند (البته در چهارچوب رفتاری عاقلانه و انسانی) صرف‌نظر از اینکه دیگران چه می‌گویند، چه می‌کنند و یـــا اوضاع و احوال چگونه است، چرا که اینگونه افراد به‌خوبی می‌دانند که عظمت، شکوه و زیبایی زندگی و نوع حیات آنها در نگاه و دید آنهاست چرا که زندگی زیباست و خداونــد متعـــال - خالق او – تمامی ‌این زیبایی‌ها را در اختیار اشرف مخلوقاتش قرار داده که البته برای درک و لمس این زیبایی‌ها باید حس و حال دیگری داشت و داشتن این حس و حال اکتسابی است و باید آن را فرا گرفت.
البته به‌ نظر می‌آید که خوش‌بین بودن و رضایتمندی از زندگی با مسائل و مشکلاتی که در زندگی با آن روبه‌رو هستیم، کمی‌دور از ذهن باشد، اما با صبر و شکیبایی و با علم به اینکه خوشبختی و سعادت انسان در گرو خواست و اراده اوست و بستگی به طرز فکر او دارد، می‌توان داشتن حس خوب را در خویشتن تقویت کرد و نگذاشت سختی‌های زندگی ما را از پا درآورد و بازنده زندگی کند. به‌عنوان مثال بهتر است در هر شرایطی که قرار می‌گیرید به‌جای اینکه عجولانه و بدبینانه تصمیم بگیرید بــــا خودتان کمی‌ خلوت کنید و جنبه‌های مثبت و منفی آ ن را بسنجید و بعد واقــع‌بینــانــه - نـــــه عجولانه - تصمیم بگیرید. به‌جای اینکه در سختی‌ها احساس یاس و درماندگی کنید می‌توانید با کمی‌تامل بر اوضاع و احوال آن‌طور که مایلید تاثیر‌گذار باشید.
اگــر موفق به انجام این کار شدید بدانید که قدمی ‌بزرگ برداشته‌اید. البته برداشتن عینک بدبینی و تبدیل آن به عینک خوش‌بینی زمان می‌برد و مسلما فرد تمایل دارد از عینک قبلی که به آن عادت کرده، استفاده کند، اما سعی کنید که خود را به عینک جدید عادت دهید و بدانید که فقط با عینک خوش‌بینی است که می‌توان کمتــر احساس نگـــرانی، عدم‌اطمینان، یاس و درماندگــی کرد. پس بکوشیم تا عظمت نگــــاه خود را دریابیم و با انرژی مثبتی که در ما نهفته شده است با انرژی موجود در کائنــــات، هم‌آهنگ و هم‌آواز شویم.

همشهری آنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد